شورِ شیرین

ارزش ولایت

معدن بردباری و جایـگاه علم و دانش است. هماننـد دریایی که آب در آن موج مـی‌زند علم و دانـش در سینـه‌اش موج می‌زنـد و او آنـرا می‌شکافـد و نـشر می‌دهـد. 1 اینـها را پدرش امام سجـاد ـ علیه السلام ـ در وصفش فرموده است. شکافنده بودنش در علمِ اولین و آخرین را پیامبـر هم به جابر‌بن‌عبداله انصاری فرموده بود. 2

نـکته‌ای از نـکات و علوم بی‌پایان الهی و ولایی که سینـه به سینـه از جد بزرگوارش به او رسیـده بود را به یـکی از اصحابش گفت. بعد از آنـکه چهار پایه و اساس اسلام را بیان کرد؛ آخرین و مهمتـرین اساس را که ولایت باشد ذکر کرد و در ادامه گفت: هیـچ چیز ماننـد ولایت دارای اهمیت نیست و به آن توصیـه نـشده است. ( بُنِیَ الإسلامُ علی خَمسِ، علی الصلاةِ و الزَکاةِ و الصَّومِ و الحَجِّ و الوَلایةِ و لم یُنادَ بِشیءٍ کما نُودیَ بالوَلایةِ  ـ کافی ، ج 2 ، ص 18 )

انـگار امام باقر ـ علیه السلام ـ با این گوهر افشانی آب پاکی را روی دست همه ریـخته است که بدانیـد ای مردم، اسلام بدون حقیقتِ فراموش شده‌ی ولایت آل الله ـ علیهم صلوات الله ـ که در روز غدیر خم از جانب خدا تعیین شد اسلام واقعـی نیست. نماز و روزه‌ای که طبق سنت رسول الله و اهل بیت نباشد قبول نیست. حجـی که در پایان آن به لقای امام معصـوم نینـجامد حج نیست. نـه اینـکه در پایان موسم حج باید امام معصوم را دید. نه ...! باقر آل محمد ـ علیه السلام ـ فرموده‌انـد: تمام الحـجِ لِقاءُ الإمام. 3  در مفردات راغب در مورد کلمه‌ی " لقاء " آمده است که ادراک با حس ، بصر و بصیرت را لقاء می‌گویند. 4 در حال حاضر اگر ادراک حسی و بصری امکان ندارد ادراک بـصیرتی که ممکن است. مهمترین ادراک همین است. مثل اویس قرنی که پیامبـر را اینطور درک کرد و بعد حسی و بـصری شد. ادراک بـصیرتی همان اطاعت بی‌چون و چـرا از دستور العمل‌هایشان است.

هر چه که خانه خدا را طواف کننـد، عبادت کننـد، قرآن بـخواننـد و سر به سجده بـگذارند ولی به ولایت الهی حضرت امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ ایمان نداشته باشنـد باز هم اهل آتشنـد. این را جناب رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمودند. در رابطه با ارزش ولایت امام علی ـ علیه السلام ـ گفته است که اگر بـنده‌ای خداوند متعال را هفتاد سال زیر ناودان کـعبه عبادت کند در حالی که  شب‌ها  به نماز ایستاده و روزها روزه‌دار است و ولایت  علی‌ بن‌ ابیطالب را نداشته باشد از بینی او را به آتش می‌اندازند. 5 ( لَو عَبَدَاللهَ عبدٌ سَبعینَ خَریفاً تحتَ المیزابِ قائماً لیله، صائماً نَهاره و لَم یَکن لَه وَلایةُ علی بن ابیطالب لَأکبـَّهُ اللهُ علی مِنـخَریهِ فی النّار )  کسی که ارزش ولایت حضرت امیرالمومنین علی ـ علیه السلام ـ را زیر سوال می‌برد مثل کسی است که نور خورشید را  در روز روشن انـکار می‌کند. این تشبیه را نوشتـم تا خودتان به حماقت و خباثت منـکرین ولایت امام علی ـ علیه السلام ـ پی‌بـبرید.

امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود: ما اهل بیت ریسمان خداونـدی و وسیـله‌ی ارتباط او با خلق هستیم. ما رحمت خداوند هستیـم که بر بنـدگانش ارزانی داشتـه است. 6



1 ـ ترجـمه الـقطره ( قـطره‌ای از فضائل اهل بیت علیـهم السلام  ) ، ج 1 ، ص 512 ، ح 3 .

2  ـ الاحتـجاج ، ترجـمه جـعفری ، ج 1 ، ص 152 .

3  ـ وسائل الشیـعه ، ج 10 ، ص 255 .

4  ـ المفردات ، ج 1 ، ص 745 .

5 ـ تفسیر جنابادی، ج4 ، ص 228 . به نقل از " انقلاب اسلامی بازگشت به عهد قدسی " ، ص 19 ، اثر استاد اصغر طاهر زاده

  6 ـ امالی شیخ طوسی ، مجلس 34 ، ح 4 .


بازنــشر در:   الرحیــم    حرف تو     شفقنــا     مفیــد نیـــوز    دیــده بان     مرصاد   

  • آسمــان

نظرات  (۱۰)

با سلام
این مطلب شما در بخش وبلاگنویسان ارزشی سایت"الرحیم"منتشر شد.
با درج لینک و لوگو ما را یاری کنید
التماس دعا
یاعلی
سلام.
مطلب شما در سایت حرف تو درج شد

آدرس : http://harfeto.ir/?q=node/1719

با لینک سایت حرف تو وبلاگ نویسان ارزشی را حمایت کنید
در صورت تمایل هنگام به روز شدن ما را مطلع سازید


یا علی مدد
  • پایگاه رسمی مؤسسه فرهنگی دیده بان
  • باسلام
    این مطلب شما جهت استفاده دیگران در پایگاه رسمی مؤسسه فرهنگی دیده بان منتشر شد
    شما نیز میتوانید باگذاشتن پیوند این پایگاه در پیوند های خود،قدمی در راه اعتلای فرهنگ اسلامی بردارید
    یاعلی
    سلام وبلاگ عالی دارین من چند ساعتی در وبلاگ شما مهمان بودم اگه با تبادل لینکی موافق بودین خبرم کنید تا لینکتون کنم
    نــــــــــــوکری :

    آقا خودم خـوب مـــیدونم که پسـتم/یه عمـــــره که دل تو رو شـکستم

    آقا خودم خـوب مــیدونم ســـــیاهم/غـــرق گــــناه و غـــــرق اشتباهم

    غرق ســـــیاهی شـدم و غــرق آه/ولی به جـــــون مادرت کـــــن نگاه

    وقتی مـــــــحرم می رسه خـــمارم/مــــــثال بارون بــــــــــهار می بارم

    وقتی که روضه می رسه به گوشم/برات آقا پیرهـن ســیاه می پوشم

    منم همون ســــینه زنی که مسـته/چشمشو از دور و زمــــونه بســـته

    منم همــون ســـــــینه زنی که زاره/پناهی جــز دســــــــــتای تو نداره

    ســــــــیـنه زنی که تا ابـــــد یــارته/نوکــــــــــر و خــــادم عـــــــلمدارته

    همــونی که یه عمــــــریه خـــــرابه/مــــــــــــنتظر دادن یه جــــــــــوابه

    همــــــــونی که یه عمــــریه باهاته/مــــــــــــنتظر دیدن کـــــــــــربـلاته

    آقا بگــــــــو تـــــو رو خــــــــریدم بیـا/آقا بگــــــــــو بیا توی روضـــــــه ها

    بگو به مــــــــن که تا ابـــد نوکــــری/زیـــر لوای حضـــــــــــــرت حــیدری

    بگو به من فاطمه (س) اشکاتو دید/تو رو بــــــرای نوکـــــــــــری بـرگزید

    بگو که امــــــــضا شـــده پای نامت/بیا به کــــــــــربلا ، سرت سلامت !

    محرم در راه است ...

    یاعلی
    سلام
    خدایا نامه ام رو به دست امام حسین برسون...
    یاحسین
    ×من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ××××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×××××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×××××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ××××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ××××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×××××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×××××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ××××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ××××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین
    ×××من آپم๑♥๑♥๑حتـــــــــــما بیاین

    سلام

    با چند تا آپ کاملا متفاوت منتظرتون هستم ، حتما سر بزنید ، واقعا خوشحال میشم .

    راستی یه وبلاگ جدید هم ساختم که اولین اسم در لینکام هست (نوکرخونه) ، واقعا ممنون میشم اگه قدم رنجه کنید و ازش بازدید کنید و نظرای زیباتون رو درباره ی خودش و مطالبش بگید و اگه خواستید لینکش کنید و بهم خبر بدید !

    حــــــــــــــــــــــــــــــــــتما بهش سر بزنید !

    ______________________________________________________________

    باز ایـــن چــه شــــورش اســــــت که در خــــلق عـالــــم اســــت
    باز ایـــــن چه نوحـــه و چه عــــــــــزا و چه ماتـــــــــم است
    باز ایـــن چه رســـــتخیز عــــظیم اســـــــت کــز زمــین
    بی نفخ صـــور خواستــه تا عــرش اعـــظم است
    مــــــــــــــــــــــــــحرم آمــــــــــــــــــــد... !
    الــــــــــــــــــــتــــماس دعــــــــــــــا
    یاحــــــــــــــــــــــــــــــــــسین
    (فـــــــــــــــــــــــــــــبها)

    باسلام

    بزرگوار شما در وبلاگ سبوی معرفت لینک شدید.

    پاسخ:
    سلام
    شکــرا
    سلام.
    زیبا بود.
    واقعا ما باید ارزش ولایت رو بدونیم.
    .
    .
    یاعلی
  • محسن دهقانی
  • اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و أید امامنا الخامنه ای

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی