شورِ شیرین


امام حسن مجتبـی، کریم آل الله ـ علیه السلام ـ

ذره‌ای از حکمت‌های نهفتـه شده در سینـه‌اش را برای یکی از یارانـش بیان کرد. امام حسن ـ علیه السلام ـ فرمـود: ای جعیـد بن همدان! مردم چـهار دستـه‌اند:

ـ دسته‌ای ایـمان و عمل صالح دارنـد و اخلاق ندارنـد.

ـ دستـه‌ای ایمان و عمل صالـح ندارنـد و اخلاق دارند.

ـ دسته‌ای نه ایمان و عمل صالح دارنـد و نه اخلاق، که این دستـه بدترین افراد هستنـد.

ـ و دسته‌ای که هم ایمان و عمل صالح دارنـد و هم اخلاق، این دسته بـهترین افراد هستنـد.

پی‌نوشت: ترجمة الامام الحسن من تاریخ دمشق، ص 160 ـ تألیف ابی‌القاسم بن الحسن الشافعی الدمشقی المعروف بابن عساکر (با اندکی تصرف).

 

جناب زین العابدین امام سجاد ـ علیه السلام ـ

به امام سجـاد ـ علیه السلام ـ گفت: در این شب و سرد و بارانی چه به همراه دارید و به کجا می‌روید؟ امام سجاد ـ علیه السلام ـ در حالی که مقداری هیزم و آرد روی شانه‌ی خود داشت و آنـها را حمل می‌کرد به سوال کننـده که از اصحابش بود فرمود: سـفری در پیش دارم که در آن به زاد و توشه نیـاز مـُبرم دارم. گفت: اجازه دهیـد خدمتـکارم اینـها را برایتان بیاورد و به شما کمک کنـد. حضرت قبول نـکرد. برای بار دوم گفت: بـگذارید خودم اینـها را همراه شما بیاورم. حضرت فرمود: این وظیفه خود من است و تنـها خودم باید آنـها را به مقصد و به دست مستحقین برسانم؛ وگرنـه برایم سودی نـخواهد داشت.

بعد از گذشت چند روز از آن ماجرا امام سجاد ـ علیه السلام ـ را دید و به حضرت گفت: یابن رسول الله فرموده بودید سفری پیش رو دارم، اما من آثار و علائـم سفر در وجود شما نمی‌بینم! حضرت فرمود: بله، سفری در پیش دارم اما نه آنـچه تو فـکر کرده‌ای! منظورم سـفرِ مرگ، قبـر و قیامت است که باید خود را برای آن مهیـّا می‌کردم. امام در ادمه فرمود: هر کس خود را در سفر آخرت ببیند از حرام و کار‌های خلاف شرع می‌پرهیـزد و همیشه در کمک کردن به دیـگران سعی می‌کند.

پی‌نوشت: چهل داستان و حدیث از امام سجاد ـ علیه السلام ـ، داستان هفـدهم، تألیف عبداله صالحی  (‌با اندکی تصرف).

 

امام محمدبن علی، باقر آل محمد ـ علیه السلام ـ

باقر آل محمد ـ علیه السلام ـ به فرزند و جانشین بعد از خود فرمود: فرزندم! خداوند سه چیز را در سه چیز را در سه چیز دیگر مخفی کرده است؛ رضای خود را در طاعتش مخفی کرده، بنابراین هیچ طاعتی را کم نشمار، چرا که ممکن است رضای خدا در آن باشد.غضب خود را در نافرمانی‏اش مخفی کرده، بنابراین هیچ معصیتی را کوچک ندان، زیرا ممکن است خشم خدا در آن باشد. و دوستان خود را در میان آفریدگانش مخفی کرده، بنابراین هیچ ‏کس را تحقیر نکن، زیرا ممکن است این شخص همان ولی خدا باشد.

تـذکر: در ظاهر، این وصیتِ امام خطاب به فرزند و وصیش امام صادق ـ علیه‏السلام ـ است، ولی در حقیقت برای مردم در هر عصر و زمان است.

پی‌نوشت: وصایا الصادقَیـن (مجموعه وصیت‌های امام باقر و امام صادق ـ علیهما السلام ـ) وصیت اول. تالیف محمود شریعت زاده خراسانی.

 

امام جعفـر بن محمد، صادق آل محمـد ـ علیه السلام ـ

از اصحاب خاص امام جعفـر صادق ـ علیه السلام ـ محسوب می‌شد. مفضل بن عمر نام داشت. از حضرت  پرسیـد صراط چیست؟ حضرت فرمود: صراط همان راه به سوی معرفت و شناخت خدای عزوجل است که دو قسم دارد. یک صراط در دنیا، و یک صراط در آخرت. صراط دنیـوی همان امام معصوم است که بنا به دستور حضرت حق واجب‌الاطاعه هست؛ هر کس آن را در دنیا بشناسد و به او اقتدا کند بر صراط آخرت که پلی روی جهنـم در آخرت است به سلامتی عبور خواهد کرد و هر کس او را در دنیا نشناسد پای او روی صراط خواهد لغزید، و به جهنم خواهد افتاد.

پی‌نوشت: گنجبنه نور (پرسش های مردم و پاسخ های امام صادق ـ علیه السلام ـ)، بخش پرسش های پیرامون مرگ، تالیف احمد قاضی زاهدی (با اندکی تصرف).

باز نــشر در :   عمارنامه   صراط نیــوز     مفیـد نیــوز     وعده صادق      بچه های قلم

  • آسمــان

نظرات  (۱۰)

قرآن آدرس خدا را به ما نشان می دهد و خدا را به ما معرفی می کند.
آدرسی است از طرف خدا که می گوید:
« بنده من، هر جا که هستی، هستم،
هر جا گناه بکنی، من همان جا هستم؛
هر جا بد بگویی، لب هایت حرکت کند، من هستم و خبر دارم. »
قرآن آدرس صراط مستقیم است، آدرس رفتار خوب و خداپسند است.
به انسان می گوید که از طرف ما آمده ای، به طرف ما هم باز می گردی.
سلام ، دست گل شما درد نکنه
فقط جای اسم اگه بشه بنویسید به جای ع ، علیهم السلام بهتره
اول گفتم ع شوید(سبزی) یعنی چی!
شرمنده یاحق
سلام دوست عزیز و ممنون از لطف شما
مطلب شما در پایگاه خبری تحلیلی صراط نیوز منتشر شد
لینک مطلب شما در صراط:
http://www.seratnews.ir/fa/weblog
با تشکر
.....................................
با لینک کردن صراط در وبلاگ خود ما را یاری نمایید.
......................................
برای انجام تبلیغات رایگان وبلاگ خود به صفحه وبلاگ سایت صراط مراجعه نمایید.
سلام بامطلب (آهای جوون یادتت نره...)به روزم
سربزنیدمنتظرم
سلام
حسن آقو.نخوندم مطلبت شرمنده یه کم وقتم تنگه.ایشالا سر فرصت میام و میخونم
یه عذر خواهی میکنم به خاطر دیر آپ شدن،رفته بودم پابوس امام رضا
یه یادگاری آوردم؛با مطلب-صفای دل-به روزم
سلام
اللهم عجل لولیک الفرج
با مطلب-سلام به آسمانی ها-منتظرتان هستم
سلام حاج حسن

خدا کنه ما جزو دسته ی آخر باشیم ! اخلاق خوش ایمان و عمل صالح را با هم داشته باشیم .
#متن هاتون خیلی زیبا ولی طولانین#

به وبلاگ منم سر بزن !

التماس دعا

یاعلی
  • کوله بار سفر
  • سلام
    روزی کاریکاتور پیامبرمان را تحویلمان میدهند
    روز دیگر قرآنمان را به آتش میکشن
    و امروز با همایت مالی صد یهودی فیلم آمریکایی اهانت به پیامبرمان در دنیا منتشر میشود....
    و من مسلمان سر در آخر دنیا فرو برده ام و به فکر قیمت نان و مرغ برای پرکردن قبرستان تنم.
    هیهات .....هیهات که نه این مسلمانی است و نه من مسلمانم...
    سلام همسنگری خداقوت مطالب وبلاگتون عالیه
    مایل باشین تبادل لینک کنیم یاعلی
  • مقتدر مظلوم
  • سلام همسنگر
    برای حمایت از ولایت و ثبت شدن وبگاه شما در بزرگترین دایرکتوری و لینک باکس حامیان ولایت به عنوان نویسنده ارزشی، 6 وبلاگ زیر را لینک کرده
    و اطلاع دهید تا وبگاه زیباتون در دایرکتوری و لینک باکس ثبت گردد.

    پایگاه اینترنتی مقتدر مظلوم
    http://leader-khameneie.blogfa.com
    ولایت سیّد علی
    http://velayatkhamenei.blogfa.com/#
    بسیجی بی ادعا
    http://basijweb.blogfa.com/
    حامی رهبر
    http://leadersponsor.blogfa.com/#
    انفجار نور
    http://enfejarnoor.blogfa.com/
    پایگاه اطلاع رسانی استقامت
    http://esteghamat.blogfa.com/
    بعد از لینک کردن
    این گوشه نما رو در قسمت تنظیمات وبلاگه خود قرار دهید
    این لوگو به عنوان مهری است برای شما

    <!-- آغاز گوشه نمای دایرکتوری حامیان ولایت سمت راست-->
    <script type="text/javascript" src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.4.2/jquery.min.js"></script>
    <script src="http://leader-khameneie.persiangig.com/js.js" type="text/javascript"></script>
    <!-- پایان گوشه نما -->

    اللهم ارزقنی توفیق الشهادة فی سبیلک
    در پناه خداوند منان

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی