شورِ شیرین

نان خشک

درب خانه را کوبید. به او گفته بودند صاحب این خانه حتما تو را حاجت روا می‌کند. قرض بر عهده‌اش بود. به امام سجاد ـ علیه السلام ـ عرض کرد: از حرف‌هایی که درباره‌ی من می‌زنند بیشتر از فقرم ناراحتم. حضرت به کنیزی در منزل خود گفتنـد: افطاری و سحری مرا بیاور. پس از آن که حضرت افطاری و سحری خود را به شخص سائل دادند فرمودند: این دو قرص نان را بگیر که دیگر چیزی پیش ما نیست. خداوند به وسیله‌ی  همین دو قرص نان  گشایش خوبی برایت حاصل می‌کند.

به راه افتاد سمت بازار تا اگر توانست دو قرص نان را بفروشد و چیزی به جای آنـها به خانه ببـرد. در بین راه به یک ماهی فروش رسید که یک ماهی گندیده داشت. به او گفت: ممکن است این ماهی را به من بدهی و من در عوض یک قرص نان به تو بدهم. نان را داد و ماهی را گرفت.

در ادمه‌ی بازار به مردی رسید که مقداری نمک نامرغوب داشت. به او گفت: مایلی این نان خشک را بگیـری و این نمک نامرغوب را به من بدهی؟ قبول کرد. نمک را داد و نان را گرفت.

مرد سائل که دو قرص نان را با یک ماهی گندیده و مقداری نمک نامرغوب عوض کرده بود به خانه رسید. شروع به تمییز کردن شکم ماهی شد که دو مروارید در شکم ماهی دید. شاد شد و خدایش را شکر کرد. در همین لحظه صدای درب خانه به گوشش رسید. درب را که باز کرد. مرد ماهی فروش و نمک فروش را دید که هردو یک قرص نان به دست گرفته و گفتنـد: ما با خانـواده خود هر چه سعی کردیم نتـوانستیم این نان را از شدت خشکی و سختـی بخوریم. فکر کردیم تو تنگدست هستی و ناچار شدی نان‌های خشک را برای تهیه‌ی غذای بهتر بفروشی؛ پس تصمیم گرفتیم نان را برای خودت بیاوریم و آنچه را که در قبال نان‌ها از تو گرفته‌ایم به خودت ببخشیم. وقتی مرد ماهی فروش و نمک فروش رفتنـد فرستاده امام سجاد ـ علیه السلام ـ در را کوبیـد و به مرد سائل گفت: مولایت فرمود تو به آرزویت رسیدی (در زندگی‌ات گشایش حاصل شد). پس نان ما را بده که هیچکس جز ما نمی‌تواند این نان‌ها را بخورد.

مرد سائل دو مروارید را که در شکم ماهی بود فروخت. قرضش را پرداخت و زندگی‌اش سرو سامان یافت.1



1  ـ حدیقة الشیعة، ج‏2، ص 692 ( با اندکی تصرف و حالتی داستان‌گونه)

  • آسمــان

نظرات  (۱۵)

عالی بود
یعنی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی بود
دمت گرم برادر دمت گرم...............
پاسخ:
کاش نفسم گرم بشه
من با افتخار تمام شما رو لینک کردم
بااین عنوان(آل الله یک وبلاگ خوب)
بنده ی خدا از وبلاگت خیلی خوشم اومده
ان شاءالله موفق باشی
پاسخ:
انشاالله شما هم موفق باشی
سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/link/13238
ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
عمارنامه http://ammarname.ir/—- info@ammarname.ir
یا علی
سلام دوست عزیز.ممنون از لطفتون
مطلب شما در پایگاه خبری تحلیلی صراط منتشر شد.
لینک مطلب شما در صراط:
http://www.seratnews.ir/fa/news/69075/نان-خشک
باتشکر
.................................
لطف می کنید اگر صراط رو در وبلاگ خودتون لینک کنید.
سلام حسن آقا
با اجازتون من از داستانتون برای سایتم استفاده میکنم...
خوشحال میشم اگه بیای و راهنماییم کنی و نظر بزاری...

www.stefan.ir
سلام
با تبریک ایام شعبانیه ...
وبلاگ آسمانی ها در این ایام مبارک شروع به کار کرد
منتظر حضور گرمتون هستم.
یاعلی
سلام
من خودم هم در لینک کردن خیلی سخت می گیرم برای همین هم درک می کنم
تشکر بابت لطف بی دریغتان به اینجانب
در پناه حق باشید
  • م . ا . باغبان
  • سلام بر حسن
    دم و بازدم و نفس و اینا فکر کنم همش یکی باشه
    ایشالا هر دم و بازدم شما حسین باشد
    یاعلی
    پاسخ:
    یا حسیـن
    سلام
    مثل همیشه عالی بود
    اگه اجازه بدید از این داستانتون تو سایتم استفاده کنم
    با ما هم سر بزن خوشحال میشیم
    منتظر اجازتون هستم
    موفق باشید
    سلام محمد حسن جان
    مطالب های خوبی گذاشتی،ایشاا... موفق باشی.
    اگه تونستی یه سری به ما هم بزن.
    یاحق
    www.khakriz96.ir
    بالاخره انتظار ها به سر رسید و آپدیت شد!!!
    هوراااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    یه وبلاگ تکانی دارم، بهم سر بزن!
    سلام.
    ممنون از حضورتون.
    با نام آل الله لینک شدید.
    سلام
    به شهدا بگو ...
    حرفای دلت رو ...
    دلتنگی هاتو...
    منتظرم
    سلام بر کافر عزیز
    خوبی برادر؟
    کم پیدا؟
    نمخی بی ی ی دیار؟!
    دلتون برامون تنگ شده.
    داستان هم بسیار زیبا و جالب بید.
    سلام بر زینت پرستندگان عالم.
    راستی
    بالاخره امتحانای ما هم تموم سد
    منتظر قدوم سبزتان در نسیممان هستیم
    یاحیدر

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی