شورِ شیرین

غنچـۀ صبر

ریشۀ نبوت رشد کـرد و درخت ولایت به بار نشست. گل های این درخت یکـی پس از دیگـری روئید و عالم هستـی را معطر کـرد. غنچۀ سوم درخت باز شد. بوی صبـر در عالم پیچیـد. ملائک و حوریـان مبهوت از نور جمالش و مشغول نظاره. هر یک شکفتنِ این گل سرسبد را به یکدیگر تبریک می گفتند.

صاحبـان باغ ولایت، علی و فاطمه ـ سلام الله علیها ـ پس از بازگشتن خاتم نبوت، جناب رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ از سفر از او خواستـند غنچۀ عالم آرا را نامگـذاری کند. جناب رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: فرزندان فاطمه ـ سلام الله علیها ـ فرزندان منند ولی خدا دربارۀ آنان تصمیم می گیرد. جبرئیل نازل شد و برای خاتم نبوت پیام آورد که خداوند سلام می رساند و می فرماید: نام این دختر را زینب بگذار.1

انتخاب نام بلند آوازۀ زینب از جانب خدای متعال برای او بی دلیل نبوده. چرا که زینب کبری ـ سلام الله علیها ـ در طول زندگـی پر برکت خود همواره راه پدر و مادرش؛ که پیروی از ولی زمان خود بوده را پیشۀ زندگی اش قرار می داد و موجب فزونی زینت برای پدرش می شد. صبـر یکی از مشخصه های بارز و منحصر به فرد حضرت زینب کبری ـ سلام الله علیها ـ محسوب می شود که اگر تنها خواهان بحث کردن در مورد صبـرِ  حضرت باشیم باید کتاب ها نوشته شود. زینب کبری ـ سلام الله علیها ـ با صبـر و شکیبایی بر مصائب در طول زندگی علاوه بر اینکه برگی از تاریخ را به نام خود رقم زد فضیلتی از فضایل پدرش را هم در وجـود خود به عالمیان نمایان کـرد و هم چنین ثابت کرد که حقیقتاً برای پدرش زینت هست.

 سزاوار است ما که خود را محب آل الله ـ علیهم صلوات الله ـ می خوانیم برای متصف شدن به صفات حمیده و دفع رذایل خبیثه همواره به آستان ملائک پاسبان ایشان متمسک شویم و خود را از محور انسانیت دور نکنیم تا پله های سعادت را با عنایات و توجهات ایشان طی کنیم.

      ربّ زِدنا حلمـاً و علمـاً و عملـاً و ایمانـاً


1 ـ ریاحیـن الشریعه ـ ج 3 ـ ص 38

  • آسمــان

نظرات  (۳)

سلام حسن جان!
وطلب جالبی بود.امیدوارم که موفّق باشی و روز به روز پیشرفت کنی.
التماس دعا
سلام

وَنُنَزِّلُ مِنَ القُراانِ ما هُوَ شِفاءً وَ رَحمَتهً لِلمُومِنینَ «82 / اسرا »

و نازل کردیم در قرآن آنچه که شفا و رحمت است برای مومنین .



آپم
آپم
آپم

منتظر حضورتون



سلام، این زیباترین نام خداوند تقدیم به شما
رینب...
زینی که به مردان مردانگی آموخت
ممنون بابت مطلب خوبت
با مطلب "پیامبران" بروزم
خوشحال میشم تشریف بیارین و با نظرتون بندن رو راهنمایی بفرمایین.
یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی