شورِ شیرین

بارها به خاطر این نعمت از خدا تشکر کردم. هر بار خدا این نعمت را به من عطا می کند اشتیاقم به درک آن بیشتر می شود اما به قول ِخواجه شمس الدین حافظ شیرازی که می گوید:

      میانِ عاشق و معشوق هیچ حال نیست                توخود حجـاب خودی حافظ از میــان برخیز

هنوز حتی موفق به درکِ قطره ای از اقیانوسِ این نعمت نشده ام. هر چه از عظمتِ این نعمت بگویم کم گفته ام؛ فقط باید گفت: صدها هزار مثل سلیمان در این حرم مشغول لحظه های شریف گدایی اند.

 کوچک و بزرگ، مرد و زن، همه و همه سر از پا نمی شناختند. هر کس با زبان خود با حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ حرف می زد. پیرمردی عصا به دست در حالی که ایستاده بود زیارتنامه قرائت می کرد. طلبه ای نوجوان کتاب درسی خود را باز کرده بود و بعد از مطالعۀ چند صفحه نگاهی طولانی به ضریح می انداخت و با نگاهش حرف خود را با حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ در میان می گذاشت. عده ای دختر جوان در قالب یک کاروان زیارتی در گوشۀ یکی از صحن ها با مادرِ معنوی خود دردِدل می کردند. بعد از اینکه رازهایم را به حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ گفتم اطمینانم بیشتر شد که دلیل باز شدن سه در از درهای بهشت از شهر مقدس قم به خاطر وجود پربرکت این بانوی مخدره هست.

بعد از وداع با حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ از خدا خواستم این آخرین زیارت من از آستانِ ملائک پاسبانِ  این بانوی عظمی نباشد.

برادرم گفت: یقیناً خیری در این قضیه هست. پدرم به خاطر بی توجهی مختصر به تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی و هم چنین تازه بودن آسفالت جاده چند کیلومتر اشتباه رفته بود و چون اتوبان بود مجبور شد به خاطر چند کیلومتر چندین کیلومتر اضافی طی کند تا راهی پیدا شود و به مسیر اصلی برسد. وقتی به مسیر اصلی رسیدیم پدرم گفت: مسیر دنیا مثل یک اتوبان هست. گاهی به خاطر یک غفلت و زیبایی ظاهری مجبور می شوی تا آخر اشتباه کرده یا اشتباه خود را تا زمان زیادی انجام دهی. چقدر زیبا فرمود جناب أمیرالمؤمنین امام علی ـ علیه السلام ـ که زَخارِفُها مَضِلَّه1 ـ آرایش های دنیا گمراه کننده هست ـ. تنها راه نجات برای بشریت قدم گذاشتن در راه آل الله ـ علیهم صلوات الله ـ هست. چرا که ایشان به فرمودۀ امام هادی ـ علیه السلام ـ در زیارت جامعۀ کبیره راهنمایان راه هدایت و چراغ های تاریکی های امت هستند. براستی که راه نجات از ظلمت های نفسانی و دنیوی راه جناب رسول الله و اهل بیت مطهر او ـ صلی الله علیه و آله ـ هست. حضرت رسول الله ـ صلی الله علیه وآله ـ در بیان برحق بودن سر سلسۀ اولیاء الله امام علی و امامان بعد از او ـ علیهم السلام ـ فرمودند: لَوْلَاکَ مَا عُرِفَ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِی2 ـ یا علی اگر تو نبودی مومن های بعد از من شناخته نمی شدند ـ. آنچه این سخن گهربار به ما می آموزد این است که ولایت امام علی و امامان بر حق بعد از او ـ علیهم السلام ـ ملاک و معیار ایمان هستند. امید که قلب ما به واسطۀ قبول واقعی ولایت آل الله ـ علیهم صلوات الله ـ سرشار از ایمان حقیقی شود.


1ـ غررالحکم و دررالکلم ، حکمت 7125

2 ـ بحارانـوار ، ج40 ، ص 2

  • آسمــان

نظرات  (۲)

  • م . ا . باغبان
  • سلام برادر
    سال نوتون جدیدباشه
    ایشالاکه توی امسال چشممان به جمال حضرت صاحب منور بشه در روز ظهورشون
    ای پیر شده از قم رد شدین و یه بوق برا ما نزدید
    میومدید عید دیدنی پیش ما
    خوش بگذره
    یاعلی
    سلام حسن جون چطوری؟ دمت گرم ، یا فاطمۀ الاشفعی لنا فی الجنۀ ، با عنوان چرا موسیقی نه؟ وبم رو آپ کردم خوشحال میشم با نظرت منو همراهی کنی.یا علی.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی