شورِ شیرین

به مسافرت رفته بود. وقتی به خانه برگشت به او خبر دادند نخستین دختر باغ ولایت بسان شکوفه ی بهاری که باغ را خوشبو می کند دنیا را با  قدوم پربرکت خود نورانی کرده . فاطمه و علی ـ سلام الله علیهما ـ از پیامبر خواستند فرزند متولد شده را نامگذاری کند. «پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ  فرمود: فرزندان فاطمه ـ  سلام الله علیها ـ فرزندان منند ولی خدا درباره ی آنان تصمیم می گیرد. بعد از آن جبرئیل نازل شد و پیام آورد که خداوند سلام می رساند و می فرماید نام این دختر را زینب بگذار»1 که این حاکی از ارتباط خاص زینب ـ سلام الله علیها ـ با حضرت حق از بدوِ تولد است.

زینب ـ سلام الله علیها ـ که بزرگ شده ی دامان فاطمۀ زهرا و دست پروردۀ علی و شاگرد مکتب حسن و  حسین ـ سلام الله علیهم ـ است همان گونه که خدا فرموده بود نام او را زینب بگذارید تا زینت پدر باشد نه تنها بر زینت های پدر افزود بلکه زینت بخش تاریخ شد و موجب افتخار و سرافرازی خاندان وحی و ولایت نیز گشت.

انگار علی ـ علیه السلام ـ بعد از سی سال زنده شده. مردم بعد از سالها در جوّ ظلمانی کوفه طنین هایی از  حق و حقیقت و رسوائی ابن زیاد ملعون از زبان شیوای زینب ـ سلام الله علیها ـ می شنیدند. کسانی که علی ـ علیه السلام ـ را درک کرده بودند وجود او را در سیمای زینب ـ سلام الله علیها ـ می دیدند و تأسف می خوردند. اما چه سود ...؟! با حسین زنده بودند ولی با حسین زندگی نکردند.

دروازۀ شهر شلوغ بود. عده ای روی بام ها جا گرفته بودند. از اینکه تعدی کنندگان را به اسارت گرفته بودند خوشحالی می کردند. علی بن حسین ، زینب ، محمد بن علی ، رقیه بنت الحسین ،سکینه و . . .  دست بسته می آمدند و مردم آنها را خارج شده از دین خدا می دانستند.

چه شده که مردم شام فرزندان رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ را بی دین خطاب می کنند؟ دلیل اصلی ذهنیتی بود که نسبت به رسول الله و آل او ـ صلوات الله علیهم ـ برای خود ترسیم کرده بودند که عامل این ذهنیت غلط چیزی جز اسلام معاویۀ ملعون نبود. باید دانست دینی که در شام به عنوان دین رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ به مردم عرضه می شد فقط پوسته ای از اسلام بود که در پشت آن هوا و هوس های شیطانی حکمرانی می کرد.

مردم شام اسلام خود را از حاکم جور گرفته بودند؛ ولی چرا مردم کوفه که سالهایِ سال علی و حسن ـ سلام الله علیهما ـ را درک کرده بودند به هتاکی و جسارت به اهل بیت رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ راضی شدند ؟ نادیده گرفتن و پایمال کردن ارزشها که ثمرۀ بی بصیرتی است چنین وضعیتی را رقم زد. در این میان زینب ـ سلام الله علیها ـ که شیرزنِ عرصه های ایمان، پیروی از ولیّ زمان، حجاب و عفاف،ایثار و  استقامت و صبر و اندیشه و تدبیر است در برابر هجمه های ظالمان قَد علَم کرد و مثل مادرش فاطمۀ زهرا ـ سلام الله علیها ـ که اولین حامی و مدافع ولایت بود اولین مبلّغ نهضت پرفروغِ عاشورا شد تا تاریخ کربلا به عنوان تاریخ جاودانگی اسلام و تشییع محسوب شود.

اگر پیکار تبلیغی و خصوصیات درونی زینب ـ سلام الله علیها ـ نبود تاریخ کربلا رنگ و بوی این چنینی به خود نمی گرفت. زینب ـ سلام الله علیها ـ با خطابه های کوبندۀ خود قلۀ شهامت را درنوردید و بدین واسطه حزب الله را از حزب شیطان جدا کرد. هم چنین با نگاه زیبا بینی که به مصیبت ها و سختی های راه حق برای انجام وظیفه داشت موجب شد تا راه امام حسین ـ علیه السلام ـ فراگیر شود.

   

ربّ زِدنا عِلماً و حِلماً وعمَلاً  

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ ریاحین الشریعه ـ ج3 ـ ص38

 

  • آسمــان

نظرات  (۲)

  • جام نیوز
  • با سلام.مطلب شما در سرویس جام بلاگ سایت جام نیوز منتشر گردید.
    کد لینک خبر :
    http://www.jamnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=50937&Serv=37
    سلام
    با مطلب "شخصی یا عمومی" به روزم. خوشحال میشم بهم سر بزنید.
    التماس دعا
    http://yasinfasa.blogfa.com

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی