سهگانهای برای پیشوای سوم
یک: چرا حسین؟
جبرئیل امین نازل شد و به پیامبر گفت: حضرت حقتعالی به تو سلام میرساند و میفرماید که چون على ـ علیه السّلام ـ نسبت به تو به منزله هارون است نسبت به موسى ـ علیه السّلام ـ (هارون جانشین حضرت موسی ـ علهما السلام ـ بود) پس این فرزند متولد شده را به اسم پسر کوچک هارون که شُبَیر است نامگذاری کن و چون زبان تو عربى است او را حسین صدا بزن.1
دو: اولین کرامت
درخشش عالم هستی را مبهوت خودش کرد. در ابتدا نوری از انوار عالمگیرش به بال شکسته شدهی ملکی رسید. فطرس2 پرواز کنان به سمت آسمان ندا میکرد: کیست مثل من؟! حال آنکه من آزاد شده حسین بن علىّ و فاطمه و محمّدم.3
سه: مرجانِ دریای ولایت
همیشه تابنده و چشمگیـر بوده و خواهد بود. کشتی نجات هست و چراغ هدایت. کسی که حسین ـعلیه السلام ـ را حقیقتاً در وجود خودش داشته باشد هدایتش تضمینیست. علاوه بر آن مثل مولایش نورافکنـی میکند. به همه میفهماند من بنـدهی کوی حسین ـ علیه السلام ـ بودم که این چنین آبرو گرفتم. خداوند در قرآن زیبایی وجود پر برکت حسین ـ علیه السلام ـ را به مرجان تعبیر میکنـد. آنجا که میفرماید: از آن دو دریا مروارید و مرجان بیرون آید. 4 امام صادق ـ علیه السلام ـ در تفسیر این آیه شریفه فرمودهاند: آن دو دریا جدم علی ـ علیه السلام ـ و ماردم فاطمه ـ سلام الله علیها ـ هستنـد. مروارید امام حسن ـ علیه السلام ـ و مرجان امام حسین ـ علیه السلام ـ است.5دریای ولایت زیباییاش با وجود این مرجان چندین برابر شد؛ چون همانطور که مرجان در عمق دریا و اقیانوس بوده و شگفتیهای زیادی را به نمایش میگذارد، وجود مبارک امام حسین ـ علیه السلام ـ هم از عمق دو دریای مملو از معرفت و حقانیت و همچنین صاحب تمام صفات و کمالات عبودیت و انسانیت متجـلی و متخلق شد.
1ـ منتهی الآمال، باب پنجم، فصل اول، کیفیت ولادت وجود مبارک امام حسین ـ علیه السلام ـ.
2 ـ فطرس مَلِکی است که به خاطر دیر انجام دادن امر الهی بالهایش شکست و از عرش الهی خارج شد. وقتی ملائکه برای تبریک خدمت پیامبر میرفتند جبرئیل او را با خود برد. پس از آنکه خدمت حضرت رسالت ـ صلى اللّه علیه و آله و سلّم ـ رسید تهنیت و تحّیت گفت و شرح حال فطرس را به عرض حضرت رساند. حضرت فرمود: به او بگو خود را به این مولود مبارک (امام حسین ـ علیه السلام ـ)بمالد و به مکان خود (عرش الهی) بر گردد.(منتهی الآمال، باب پنجم، فصل اول)
3 ـ بحارالأنوار، ج 43، ص 245 به نقل از منتهی الآمال (باب پنجم ، فصل اول)
4 ـ یخَْرُجُ مِنهُْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَان. ( سوره مبارکه الرحمن، آیه 22 )
5 ـ تفسیر القمی، ج2، ص، 344
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/link/13188
ما را با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
عمارنامه http://ammarname.ir/—- info@ammarname.ir
یا علی