شورِ شیرین

وسیله تقرب

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ ــ  اى کسانى که ایمان آورده‏ اید، از خداوند پروا کنید و (براى تقرّب) به سوى او (از مقرّبان درگاهش و از عمل‏هاى صالح) وسیله بجوئیـد (سوره مبارکه مائده ـ آیه شریفه 35)

ـ ابن شهر آشوب در معنى آیه از امیر المؤمنین علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمودند: وسیله من و فرزندانم میباشیم هر گاه شخصى از خداوند چیزى درخواست کند ما را واسطه و وسیله درخواست خود در درگاه ربوبى قرار دهد تا خداوند حاجات او را بر آورد و انجام دهد و این حدیث را صفار در بصائر الدرجات به سند خود از سلمان فارسى روایت کرده.

ـ طبرسى از پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم روایت کرده که ایشان فرمودند: ای مردم هر گاه چیزی را از خدا بخواهید مرا واسطه و وسیله قرار دهید حضور پروردگار.           تفسیر جامع، ج‏2، ص: 207

 

ـ قمى (ره) فرموده است که مراد تقرب بسوى خدا است به وجود امام (ع) و در عیون از پیغمبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ روایت نموده است که امامان از نسل حسین ـ علیه السلام ـ میباشند؛ کسی که اطاعت کند آنها را خدا را اطاعت نموده و کسی که معصیت کند آنها را خدا را معصیت نموده و آنها عروة الوثقى و وسیله بسوى خدایند. ( تفسیر روان جاوید - ج 2 - ص 207)

 

ـ در این که مراد از «وسیله» چیست دو قول وجود دارد: 1- از دیدگاه روایات وارده در ذیل آیه استفاده مى‏شود که: «وسیله» عبارت است از رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله و أئمّة علیهم السّلام. «کنز الدقائق» 2- بهترین درجه بهشت «على علیه السّلام، کنز الدقائق»    ( تفسیر علیین، ص:  114)

ـ ابن شهر آشوب،در کتاب شریف مناقب بیان می کنند : قال أمیر المؤمنین (علیه السلام) فی قوله تعالى: وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ: «أنا وسیلته». ( البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏2، ص: 292)

  • آسمــان

نظرات  (۴)

سلام برادر عزیز.وبلاگ شما خیلی عالی است.من با اجازتون شما رو لینک کردم.
یا علی
  • طهــــــورا
  • امام علی(ع) در سفارش به فرزندبزرگوارش امام حسن (ع): در حقیقت بهره ی تو از دنیایت همان است که با آن آخرتت رابسازی پس در راه حق خرج کن وخزانه دار دیگران مباش
    ...................................................................................
    ممنون که سرزدید ان شاءالله که خدا به همه ما توفیق اطاعت وبندگی بده
    سلام خیلی ممنون از حضورتون و انتقادتون در مورد دکتر شریعتی ،

    من در ادامه نظرتون در وبلاگ خودم ، اعتقاد و برداشت خودم رو در مورد این جمله گفتم ......

    وبلاگ مفیدی دارید

    موفق باشید
    سلام دوست من اینجوری احساس کردم. آخه خیلی پیچیده توضیح داده بودید به هر حال ممنون میشم هرزگاهی به وبم سر بزنید و انتقاد یا پیشنهادتونو بگید
    محتاجیم به دعا
    شاد باشی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی